Det er vores formål at forberede de næste generationer på at møde fremtiden ved at bruge klasseværelset til at træne deres fremtidsfærdigheder.
Vores ambition er, at elever og studerende bliver klar til at navigere i en usikker verden, og at de udvikler kompetencerne til at forestille sig og skabe deres foretrukne fremtid.
Vores mission er, at elever og undervisere over hele landet bliver bekendt med fremtidstænkning, og at vi kan inspirere dem til at forholde sig aktivt til, hvordan de kan forme fremtiden.
Initiativet blev lanceret ved Folkemødet 2022 på Bornholm, under temaet Vilde visioner. Alt imens landets beslutningstagere diskuterede erfaringer og mulige veje, gav vi mikrofonen til en 8. klasse fra Kongeskærskolen og satte fokus på nødvendige fremtidsfærdigheder og måder at bruge 'fremtiden' på.
Vores uddannelsessystem afspejler i høj grad undervisningsmetoder og færdigheder, der stammer fra den industrielle tidsalder, men verden ændrer sig med stigende hast, og vi er nødt til at ruste børn og unge til at gå kritisk og konstruktivt ind i en stadig mere uforudsigelig fremtid. Det er vores formål at forberede de næste generationer med fremtidsfærdigheder i klasseværelset.
Alt imens landets beslutningstagere diskuterede erfaringer, "vilde visioner" og mulige veje gav vi mikrofonen til 8.C på Kongeskærskolen og satte fokus på nødvendige fremtidsfærdigheder og måder at bruge 'fremtiden' på. Det hele blev efterfølgende fint opsummeret af klasselærer Sabine Kofoed i Fagbladet Folkeskolen.
Læs Artiklen
Vores uddannelsessystem afspejler i høj grad undervisningsmetoder og færdigheder, der stammer fra den industrielle tidsalder. Men verden ændrer sig med stigende hast, og vi er nødt til at ruste børn og unge til at gå kritisk og konstruktivt ind i en stadig mere uforudsigelig fremtid. Læs hele artiklen fra Mandag Morgen.
læs Artiklen
På Folkemødet 2021 afholdt vi paneldebat om, hvilken rolle fremtiden bør have på skoleskemaet. Vi diskuterede vigtigheden af at undervise i 'fremtiden' samt at træne grundlæggende fremtidsfærdigheder. Panelet bestod af: Bertel Haarder (MF), Caroline Holdflod (Uddannelser for Fremtiden), Anna Enemark (UNESCO) og Daria Krivonos (Instituttet for Fremtidsforskning).
Se Debatten